HeroBlock - ÅÄÖ

Behandlingscenter Göteborg

Behandlingscenter Göteborg

På behandlingscentret för krigsskadade och torterade i Göteborg hjälper vi dig som lider av trauman från krig, tortyr och –eller – svåra flyktupplevelser.

Kontakta oss

Behandlingscenter Göteborg

Visa andra kontaktvägar
Adress: 
Rullagergatan 6 B, 415 05 Göteborg

Så arbetar vi

Trauman från krig, tortyr och svåra flyktupplevelser kan skada en människa för livet, men med rätt behandling ökar chansen att orka gå vidare.

På behandlingscentret arbetar ett professionellt team med psykologer och psykoterapeuter, fysioterapeut (sjukgymnast) och kurator. Teamet har bred kompetens inom olika behandlingsmetoder och för varje patient utarbetas en individuell behandlingsplan. Behandling bedrivs individuellt och i grupp. Vi behandlar våra patienter utifrån ett helhetsperspektiv, där psykologiska, fysiska och sociala aspekter vägs samman, vi kan också hänvisa patienter till annan relevant rödakorsverksamhet såsom efterforskning och familjeåterförening.

  • Vi tar emot på remiss från andra vårdgivare, via egenanmälan, eller från exempelvis gode män, skolhälsovård, arbetsförmedling och SFI.
  • Vi ordnar med tolk vid behov, behandling hos oss är kostnadsfri.
  • Använd gärna vår remissblankett.

Ladda ner remissblankett  Download referral form

Vilka vi hjälper

  • Vi tar emot personer oavsett legal status, det vill säga såväl asylsökande och papperslösa som personer med uppehållstillstånd i Sverige och svenska medborgare med flyktingbakgrund.
  • Barn och ungdomar från 14 år samt vuxna, som lider av trauman från krig, tortyr och, eller, svåra flyktupplevelser.

Upptagningsområde

Vi tar huvudsakligen emot patienter bosatta i Västra Götaland.

Möter du personer med erfarenheter av krig, tortyr och flykt i ditt arbete?

Vi arbetar med att sprida kunskap om flykttrauma och tortyrskador, och vi samverkar med andra aktörer såsom Västra Götalandsregionen, kommuner, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Vi genomför utbildningar för personal som möter flyktingar i sitt arbete och vi erbjuder handledning och konsultation.

För mer information, ring: 031-711 75 11.

Vill du stödja vårt arbete?

Vi tar tacksamt emot ett bidrag till verksamheter inom området hälsa och vård: Bankgiro 900-8004 Ändamålskod 2020402. Stort tack för ditt stöd.

Så här går behandlingen hos oss till

Sjuksköterska guidar papperslös till rätt vård

Vård för papperslösa och andra migranter

Läs om vård för papperslösa

Tyck till om vården på Svenska Röda Korset

Synpunkter, beröm eller klagomål ger oss värdefull information som hjälper oss att förbättra den vård vi ger. Det du tycker vi gör bra vill vi göra mer av och om det finns brister behöver vi rätta till dem. Det du berättar för oss kan hjälpa oss att förbättra för ännu fler än bara dig. Du är därför viktig för oss.

Var kan jag lämna synpunkt eller ett klagomål?

Om du inte är nöjd med den vård eller omsorg du har fått hos oss kan du via nedan formulär lämna dina klagomål och synpunkter. Vi mottager gladeligen även beröm till vår verksamhet eller dina tips på hur vi kan göra bättre. Ditt meddelande registreras och vi ser till att det når rätt person.

Lämna en synpunkt eller klagomål

Du kan även lämna dina klagomål, synpunkter, beröm eller tips muntligen, direkt till den det berör eller med vanlig post. Vi är skyldiga att ta emot klagomål och synpunkter och utvärdera dessa samt vid behov vidta åtgärder för att liknande händelser inte ska kunna hända igen.

Du har rätt att få ett svar från verksamheten inom fyra veckor. Svaret ska förklara vad som har hänt och hur ditt klagomål har hanterats. Enhetschefen ansvarar för att följa upp så att problemet inte uppstår igen.

Om du inte tycker att vi hanterar klagomålet bra, eller om du av andra skäl inte vill prata med verksamheten, kan du i stället kontakta ansvarige kvalitetsutvecklare på Svenska Röda Korset för att framföra ditt klagomål.

Kan jag vara anonym?

Det går bra att vara anonym då du lämnar synpunkter eller klagomål. Då utreder vi händelsen men kan tyvärr inte återkoppla till dig med något svar.

Kan jag få återkoppling på annat språk?

Vi har möjlighet att ta emot dina synpunkter på svenska eller engelska.

Vid akuta situationer

Vid akuta situationer hänvisar vi er att ta kontakt med 112. Detta formulär är avsett för synpunkter och klagomål och ska inte användas för att hantera akuta situationer eller nödfall. 

Anmälan till Patientnämnden och Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

Patientnämnden

Patientnämndens uppgift är att hjälpa dig som patient eller närstående att föra fram dina klagomål och synpunkter och se till att de blir besvarade. Mer information och kontaktuppgifter hittar du på Patientnämnden för din region. Mer information kring Patientnämnden finner du här 

Om du inte är nöjd med vården - 1177

Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

Om du inte är nöjd med hanteringen av ditt klagomål eller om du tycker att det finns allvarliga brister i Svenska Röda Korsets vårdverksamhet kan du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Mer information och kontaktuppgifter hittar du på IVO:s hemsida.


Läs mer om dina rättigheter här

Synpunkter som rör Svenska Röda Korset som organisation

Observera att formuläret endast är avsett för dig som vill lämna synpunkter och klagomål på den vård som ges vid våra behandlingscenter och vårdenheter. Synpunkter som rör SRK i stort eller andra verksamhetsområden ska inte lämnas här – för dessa, använd följande länk:

Lämna ett klagomål | Röda Korset