Kvinna får hjälp på behandlingscenter Stockholm

Behandlingscenter Uppsala

Behandlingscenter Uppsala

På Röda Korsets behandlingscenter för krigsskadade och torterade i Uppsala hjälper vi barn och vuxna som traumatiserats till följd av tortyr, krig och/eller flykt.

Kontakta oss

Behandlingscenter Uppsala

Visa andra kontaktvägar
Adress: 
Kungsgatan 57 B, 3 trp, 753 21 Uppsala

Så arbetar vi

Våldsupplevelser från tortyr, krig och flykt kan skada en människa för livet, men med rätt behandling kan drabbade återfå livskvalité och mening i tillvaron.

På behandlingscentret arbetar ett professionellt team med psykologer, psykoterapeut, kurator och fysioterapeut. Teamet har en lång erfarenhet av att hjälpa personer med krigs- och tortyrtrauman och har en bred kompetens inom olika behandlingsmetoder kopplade till posttraumatiskt stressyndrom (PTSD). Behandling bedrivs individuellt och i grupp. Vi behandlar våra patienter utifrån ett helhetsperspektiv, där psykologiska, fysiska och sociala aspekter vägs samman.

Behandlingscentret tar emot vuxna och barn, som traumatiserats till följd av tortyr, krig och/eller flykt. Att centret inte har en åldersavgränsning innebär i praktiken att flera medlemmar av en och samma familj kan erbjudas enskilda behandlingsinsatser.

  • Vi tar emot ansökan från vårdgivare och via egenansökan. Använd gärna vår ansökningsblankett.

 Ansökningsblankett 

  • Vi ordnar med tolk vid behov.
  • Behandling hos oss är kostnadsfri.

Vilka vi hjälper

  • Vi tar emot personer oavsett legal status i Sverige, det vill säga personer med eller utan uppehållstillstånd.
  • Vi har ingen åldersavgränsning och tar emot både barn och vuxna som traumatiserats till följd av tortyr, krig och/eller flykt.

Upptagningsområde

RKC Uppsala tar emot personer bosatta i Uppsala län.

Möter du personer med erfarenheter av krig, tortyr och flykt i ditt arbete?


Vi arbetar med att sprida kunskap om krigstrauma och tortyrskador, och på RKC Uppsala samverkar vi med andra aktörer såsom landsting, kommuner, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Vi genomför utbildningar för personal som möter vår målgrupp i sitt arbete och vi erbjuder handledning och konsultation.

För mer information, ring: 018-18 75 63.

Vill du stödja vårt arbete?

Vi tar tacksamt emot ett bidrag till verksamheter inom området hälsa och vård: Bankgiro 900-8004 Ändamålskod 2020402. Stort tack för ditt stöd.

Sjuksköterska guidar papperslös till rätt vård

Vård för papperslösa och andra migranter

Läs om vård för papperslösa

Tyck till om vården på Svenska Röda Korset

Synpunkter, beröm eller klagomål ger oss värdefull information som hjälper oss att förbättra den vård vi ger. Det du tycker vi gör bra vill vi göra mer av och om det finns brister behöver vi rätta till dem. Det du berättar för oss kan hjälpa oss att förbättra för ännu fler än bara dig. Du är därför viktig för oss.

Var kan jag lämna synpunkt eller ett klagomål?

Om du inte är nöjd med den vård eller omsorg du har fått hos oss kan du via nedan formulär lämna dina klagomål och synpunkter. Vi mottager gladeligen även beröm till vår verksamhet eller dina tips på hur vi kan göra bättre. Ditt meddelande registreras och vi ser till att det når rätt person.

Lämna en synpunkt eller klagomål

Du kan även lämna dina klagomål, synpunkter, beröm eller tips muntligen, direkt till den det berör eller med vanlig post. Vi är skyldiga att ta emot klagomål och synpunkter och utvärdera dessa samt vid behov vidta åtgärder för att liknande händelser inte ska kunna hända igen.

Du har rätt att få ett svar från verksamheten inom fyra veckor. Svaret ska förklara vad som har hänt och hur ditt klagomål har hanterats. Enhetschefen ansvarar för att följa upp så att problemet inte uppstår igen.

Om du inte tycker att vi hanterar klagomålet bra, eller om du av andra skäl inte vill prata med verksamheten, kan du i stället kontakta ansvarige kvalitetsutvecklare på Svenska Röda Korset för att framföra ditt klagomål.

Kan jag vara anonym?

Det går bra att vara anonym då du lämnar synpunkter eller klagomål. Då utreder vi händelsen men kan tyvärr inte återkoppla till dig med något svar.

Kan jag få återkoppling på annat språk?

Vi har möjlighet att ta emot dina synpunkter på svenska eller engelska.

Vid akuta situationer

Vid akuta situationer hänvisar vi er att ta kontakt med 112. Detta formulär är avsett för synpunkter och klagomål och ska inte användas för att hantera akuta situationer eller nödfall. 

Anmälan till Patientnämnden och Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

Patientnämnden

Patientnämndens uppgift är att hjälpa dig som patient eller närstående att föra fram dina klagomål och synpunkter och se till att de blir besvarade. Mer information och kontaktuppgifter hittar du på Patientnämnden för din region. Mer information kring Patientnämnden finner du här 

Om du inte är nöjd med vården - 1177

Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

Om du inte är nöjd med hanteringen av ditt klagomål eller om du tycker att det finns allvarliga brister i Svenska Röda Korsets vårdverksamhet kan du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Mer information och kontaktuppgifter hittar du på IVO:s hemsida.


Läs mer om dina rättigheter här

Synpunkter som rör Svenska Röda Korset som organisation

Observera att formuläret endast är avsett för dig som vill lämna synpunkter och klagomål på den vård som ges vid våra behandlingscenter och vårdenheter. Synpunkter som rör SRK i stort eller andra verksamhetsområden ska inte lämnas här – för dessa, använd följande länk:

Lämna ett klagomål | Röda Korset