I tider, när många människor har fått det tuffare, söker sig allt fler till Röda Korsets verksamheter. Därför har Emma Nilsson Billefors tillsammans med arton andra ICA Maxi-handlare startat en kampanj där en krona per såld kanelbulle går direkt till Röda Korset lokala verksamhet. En övertygelse om att alla kan vara med och göra något, ligger till grund för kampanjen säger Emma.
– I dessa utmanade tider är lokalt engagemang mer betydelsefullt än någonsin och Röda Korset fyller en viktig funktion genom att stötta människor som har det svårt. säger Emma.
Samarbete på lokal nivå
Över hela Sverige samarbetar ICA-butiker med Röda Korsets lokalföreningar. Emma berättar att samhällsengagemang på en lokal nivå är en viktig del av hennes och andra ICA-handlares verksamhet. I ICA Maxi Öst, som Emmas butik ingår i, startas regelbundet olika gemensamma initiativ. Kampanjen med kanelbullar är det senaste och sammanfaller med den tid på året när kanelbullar är särskilt populära.
– Under hösten säljs det vanligtvis mycket kanelbullar, och höjdpunkten är naturligtvis kanelbullens dag i början av oktober, förklarar Emma. Här ville vi ha en kampanj som är aktuell och där många kan vara med och bidra. Då passar det utmärkt med kanelbullar.