Behandlingscenter Skövde
Behandlingscenter Skövde
På behandlingscentret för krigsskadade och torterade i Skövde hjälper vi dig som lider av trauman från krig, tortyr och – eller – svåra flyktupplevelser. Centret har även ett behandlingsteam verksamt på Restad Gård i Vänersborg.
Kontakta oss
Behandlingscenter Skövde
Telefontid: Måndag–fredag 08.30–14.30
Lunchstängt 12.00–13.00.
Fax: 0500-43 75 08
Kontakta oss
Mottagning i Vänersborg
Telefontid: Måndag–fredag 08.30–14.30 Lunchstängt 12.00–13.00.
Besökslokaler på Restad Gård.
Så arbetar vi
Trauman från krig, tortyr och svåra flyktupplevelser kan skada en människa för livet, men med rätt behandling ökar chansen att orka gå vidare.
På behandlingscentret arbetar ett professionellt team med psykologer och psykoterapeuter, fysioterapeuter (sjukgymnaster) och kurator. Teamet har bred kompetens inom olika behandlingsmetoder och för varje patient utarbetas en individuell behandlingsplan. Behandling bedrivs individuellt och i grupp, och vi har också särskilt verksamhet för vissa flyktingfamiljer med specifika behov. Vi behandlar våra patienter utifrån ett helhetsperspektiv, där psykologiska, fysiska och sociala aspekter vägs samman, vi kan också hänvisa patienter till annan relevant rödakorsverksamhet såsom efterforskning och familjeåterförening. På behandlingscentret genomförs även tortyrskadeutredningar enligt det så kallade Istanbulprotokollet.
- Vi tar emot på remiss från andra vårdgivare och via egenanmälan.
- Vi ordnar med tolk vid behov.
- Behandling hos oss är kostnadsfri.
Vilka vi hjälper
- Vi tar emot personer oavsett legal status, det vill säga såväl asylsökande och papperslösa som personer med uppehållstillstånd i Sverige och svenska medborgare med flyktingbakgrund.
- Personer från 15 år med flyktingbakgrund som lider av trauma från krig, tortyr, förföljelse och, eller, svåra flyktupplevelser.
- Vi prioriterar unga, ensamstående med små barn samt familjer med vissa särskilda behov.
Upptagningsområde
Vi tar huvudsakligen emot patienter bosatta i Västra Götalandsregionen.
Här kan du ladda ner remissblanketter
Remissblankett Remissunderlag
Egenremiss - Skövde Egenremiss - Vänersborg
Möter du personer med erfarenheter av krig, tortyr och flykt i ditt arbete?
Vi arbetar med att sprida kunskap om flykttrauma och tortyrskador, och på RKC Skövde samverkar vi med andra aktörer såsom Västra Götalandsregionen, kommuner, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan. Vi genomför utbildningar för personal som möter flyktingar i sitt arbete och vi erbjuder handledning och konsultation.
För mer information, ring: 0500-42 49 95.
Vill du stödja vårt arbete?
Vi tar tacksamt emot ett bidrag till verksamheter inom området hälsa och vård: Bankgiro 900-8004 Ändamålskod 2020402. Stort tack för ditt stöd.
Tyck till om vården på Svenska Röda Korset
Synpunkter, beröm eller klagomål ger oss värdefull information som hjälper oss att förbättra den vård vi ger. Det du tycker vi gör bra vill vi göra mer av och om det finns brister behöver vi rätta till dem. Det du berättar för oss kan hjälpa oss att förbättra för ännu fler än bara dig. Du är därför viktig för oss.
Var kan jag lämna synpunkt eller ett klagomål?
Om du inte är nöjd med den vård eller omsorg du har fått hos oss kan du via nedan formulär lämna dina klagomål och synpunkter. Vi mottager gladeligen även beröm till vår verksamhet eller dina tips på hur vi kan göra bättre. Ditt meddelande registreras och vi ser till att det når rätt person.
Lämna en synpunkt eller klagomål
Du kan även lämna dina klagomål, synpunkter, beröm eller tips muntligen, direkt till den det berör eller med vanlig post. Vi är skyldiga att ta emot klagomål och synpunkter och utvärdera dessa samt vid behov vidta åtgärder för att liknande händelser inte ska kunna hända igen.
Du har rätt att få ett svar från verksamheten inom fyra veckor. Svaret ska förklara vad som har hänt och hur ditt klagomål har hanterats. Enhetschefen ansvarar för att följa upp så att problemet inte uppstår igen.
Om du inte tycker att vi hanterar klagomålet bra, eller om du av andra skäl inte vill prata med verksamheten, kan du i stället kontakta ansvarige kvalitetsutvecklare på Svenska Röda Korset för att framföra ditt klagomål.
Kan jag vara anonym?
Det går bra att vara anonym då du lämnar synpunkter eller klagomål. Då utreder vi händelsen men kan tyvärr inte återkoppla till dig med något svar.
Kan jag få återkoppling på annat språk?
Vi har möjlighet att ta emot dina synpunkter på svenska eller engelska.
Vid akuta situationer
Vid akuta situationer hänvisar vi er att ta kontakt med 112. Detta formulär är avsett för synpunkter och klagomål och ska inte användas för att hantera akuta situationer eller nödfall.
Anmälan till Patientnämnden och Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Patientnämnden
Om du inte är nöjd med vården - 1177
Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Läs mer om dina rättigheter här
Synpunkter som rör Svenska Röda Korset som organisation
Observera att formuläret endast är avsett för dig som vill lämna synpunkter och klagomål på den vård som ges vid våra behandlingscenter och vårdenheter. Synpunkter som rör SRK i stort eller andra verksamhetsområden ska inte lämnas här – för dessa, använd följande länk:
Lämna ett klagomål | Röda Korset