Behandlingscenter Stockholm
Behandlingscenter Stockholm
Röda Korsets behandlingscenter i Stockholm är stängt. Verksamheten har upphört 240630.
Varför stänger ni RKC Stockholm?
Som idéburen vårdgivare är vi dels beroende av att kunna finansiera vår verksamhet och dels önskar vi ha en överenskommelse med ansvarig hälso- och sjukvårdsregion. Röda Korset avser att vara ett stöd till den offentliga vården, men i Stockholm har vi inte lyckats nå samsyn rörande överenskommelse och finansiering vilket medför att vi tagit beslut om att lägga ner verksamheten.
Jag eller en anhörig behöver vård och behandling hos er, hur ska vi göra nu?
Region Stockholm är ansvarig för vården i Stockholm. Här hänvisar vi dig till den ordinarie vården, dvs din vårdcentral eller annan befintlig vårdkontakt behöver ta emot dig och bedöma ditt vårdbehov och eventuell remittering till specialistvård.
Jag är vårdgivare som tidigare remitterat till RKC Stockholm, vad gör jag nu?
Region Stockholm är ansvarig för vården i Stockholm, och här är Röda Korset inte längre ett vårdval att remittera till. Här uppmanar vi er att hantera detta enligt ordinarie regionala kanaler.
Jag är tidigare patient och har frågor kopplat till min tidigare vård hos er?
Kontakta info@redcross.se.
Vill du stödja vårt arbete?
Vi tar tacksamt emot ett bidrag till verksamheter inom området hälsa och vård: Bankgiro 900-8004 Ändamålskod 2020402. Stort tack för ditt stöd.
Tyck till om vården på Svenska Röda Korset
Synpunkter, beröm eller klagomål ger oss värdefull information som hjälper oss att förbättra den vård vi ger. Det du tycker vi gör bra vill vi göra mer av och om det finns brister behöver vi rätta till dem. Det du berättar för oss kan hjälpa oss att förbättra för ännu fler än bara dig. Du är därför viktig för oss.
Var kan jag lämna synpunkt eller ett klagomål?
Om du inte är nöjd med den vård eller omsorg du har fått hos oss kan du via nedan formulär lämna dina klagomål och synpunkter. Vi mottager gladeligen även beröm till vår verksamhet eller dina tips på hur vi kan göra bättre. Ditt meddelande registreras och vi ser till att det når rätt person.
Lämna en synpunkt eller klagomål
Du kan även lämna dina klagomål, synpunkter, beröm eller tips muntligen, direkt till den det berör eller med vanlig post. Vi är skyldiga att ta emot klagomål och synpunkter och utvärdera dessa samt vid behov vidta åtgärder för att liknande händelser inte ska kunna hända igen.
Du har rätt att få ett svar från verksamheten inom fyra veckor. Svaret ska förklara vad som har hänt och hur ditt klagomål har hanterats. Enhetschefen ansvarar för att följa upp så att problemet inte uppstår igen.
Om du inte tycker att vi hanterar klagomålet bra, eller om du av andra skäl inte vill prata med verksamheten, kan du i stället kontakta ansvarige kvalitetsutvecklare på Svenska Röda Korset för att framföra ditt klagomål.
Kan jag vara anonym?
Det går bra att vara anonym då du lämnar synpunkter eller klagomål. Då utreder vi händelsen men kan tyvärr inte återkoppla till dig med något svar.
Kan jag få återkoppling på annat språk?
Vi har möjlighet att ta emot dina synpunkter på svenska eller engelska.
Vid akuta situationer
Vid akuta situationer hänvisar vi er att ta kontakt med 112. Detta formulär är avsett för synpunkter och klagomål och ska inte användas för att hantera akuta situationer eller nödfall.
Anmälan till Patientnämnden och Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Patientnämnden
Om du inte är nöjd med vården - 1177
Inspektionen för vård och omsorg (IVO)
Läs mer om dina rättigheter här
Synpunkter som rör Svenska Röda Korset som organisation
Observera att formuläret endast är avsett för dig som vill lämna synpunkter och klagomål på den vård som ges vid våra behandlingscenter och vårdenheter. Synpunkter som rör SRK i stort eller andra verksamhetsområden ska inte lämnas här – för dessa, använd följande länk:
Lämna ett klagomål | Röda Korset