Plötsligt fick våra kollegor grönt ljus
– In i det sista var det osäkert om evakueringen kunde ske, säger Marianne Gasser, chef för Internationella Rödakorskommittén i Syrien.
– Striderna pågick fortfarande i gryningen. Situationen var mycket spänd. Då plötsligt fick vi grönt ljus.
Det var torsdagen den 15 december.
Temperaturen ligger runt fryspunkten. En ensam Röda Kors-bil med Marianne Gasser, två kollegor från Röda Korset och tre kollegor från Röda Halvmånen rör sig långsamt framåt. Det har gått sex månader sedan någon från Röda Korset var i östra Aleppo senast. De är på väg in i det okända.
Det var ett hav av grus, rasade byggnader och utbrända bilar. Och så den ständigt överhängande faran för minor och blindgångare.
– Vi var tvungna att gå ur bilen för att vifta med den vita flaggan, så att alla skulle veta vilka vi var. Efter bara några minuter behövde vi stanna, vägen var oframkomlig. Vi tvingades använda en bulldozer för att göra vägen körbar. Så förlorade vi en timme, berättar Marianne Glasser.
När vägen är körduglig kan Röda Korsets bil äntligen köra in i östra Aleppo.
Barnen var helt tysta
– Det var en av de mest gripande syner jag någonsin sett. Tusentals människor, främst kvinnor och barn, väntar på att evakueras. Många är klädda i trasor och bär gamla väskor, resväskor och ryggsäckar. Utmattning, rädsla, ångest men också hopp är etsat i deras ansikten. Och överallt, den enorma förödelsen.
– När vi stiger ur bilen kan vi knappast röra oss. Det är så trångt. Hur hade alla dessa människor lyckats överleva så länge under så svåra omständigheter? Det såg ut som vi nått världens slut.
Röda Kors-representanterna på plats gör bedömningen att det behövs 20 gröna bussar och tio ambulanser för att kunna ta hand om och få plats med de som väntar. Ryska militärer behöver ta bort tre stridsvagnsminor på vägen.
– Det satt personer i rullstolar. En av rullstolarna hade bara tre hjul och måste halvt puttas, halvt dras över den demolerade marken. Det är hjärtskärande. Sedan började det regna.
– Det var så många barn, flera under tio år. Nästan ingen av dem hade varma kläder. De är tysta, inte ett ljud, inte ett leende. De grät inte ens. Ansiktena var helt uttryckslösa.
Längre fram, kan Röda Korsets hälsosamordnare Avril Patterson, som också var i Aleppo, bevittna det samma.
– Det var så många barn och många av dem var tysta. Det är inte normalt. De ska skrika och klaga på att de är kalla eller hungriga. De betedde sig inte som barn, man kan se på människor att de levt under belägring. Man ser det på färgen på deras hud, de är bleka, säger Avril Patterson.
Den första konvojen rullar ut
Ungefär 14.30, i direktsänd tv, kryper de första 20 gröna bussarna och 13 ambulanser ut ur östra Aleppo.
På en bro, i utkanten av enklaven genomför ryska trupper en hastig undersökning av de som lämnar staden. Undersökningen går till så att ryska militärer tar en snabb titt in genom bussfönstren.
– De flesta var kvinnor, barn och äldre. De var inte nödvändigtvis undernärda men man såg tydligt hopplösheten i deras ögon, säger Ahmed Zaroug, en annan av Röda Korsets medarbetare.
– Jag försökte föreställa mig den gamla damen i östra Aleppo. Vad tänkte hon? På sitt liv hemma, under normala omständigheter. Om att nu behöva lämna allt, med alla sina ägodelar i en liten påse. Men det handlade inte bara om henne – det var tusentals människor.
I den första konvojen förs 1.013 personer ut – 28 dem är sårade och 299 är barn. Eskorterade av personal från Röda Korset ska de göra en 30 minuter lång resa till icke regimkontrollerat område utanför västra Aleppo. Och sedan, kanske, vidare till Idlib.
Trots initiala spänningar och problem blir den första konvojen en framgång. Klockan 16.20 är den andra konvojen på väg in i östra Aleppo. Den går snabbare.
Vid varje konvoj som anländer in i staden samlas stora folkmassor. Alla verkar vilja därifrån, oroliga för ett slut på eldupphöret. Och att striderna ska återupptas.
Röda Korset och Röda Halvmånen försöker ta hand om folkmassorna så gott de kan. Det finns en oro för att situationen ska gå över styr. Man tar beslutet att fortsätta arbeta hela natten. I kylan hålls konvojer hela tiden i rörelse.