Leende sjuksköterska på vårdförmedling

Vård för papperslösa och andra migranter

Vård för papperslösa och andra migranter

Om du behöver vård men saknar tillstånd att vistas i Sverige kan vi ge dig hjälp och stöd för att komma i kontakt med vården via vår vårdförmedling.

Kontakta oss

Rådgivning i hela Sverige

Oavsett vart du bor i Sverige kan du kontakta oss via telefon och mejl.

Telefonnummer: 020-211 000
Telefontid:
Måndag till fredag klockan 09.00-12.00. Att ringa oss är kostnadsfritt.
SMS: 0723 - 49 98 08.

Mejl: papperslos@redcross.se

Kontakta oss

Ny adress på Kungsholmen (mottagning på Mariatorget är stängd).


Drop in:
Måndag - torsdag, klockan 09.00-16.00. 
Fredag, klockan 9:00-12:00.
Boka gärna tid innan du kommer så du vet att vi är på plats.

Adress: Lindhagensgatan 126, 104 25 Stockholm.

Så hittar du till Vårdförmedlingen i byggnaden på Kungsholmen: 

Kontakta oss

Sjuksköterskemottagning - Kvinnocenter i Akalla

Kvinnocentret är ett socialt rättighetscenter som välkomnar kvinnor med migrationserfarenhet. Verksamheten syftar till att bryta utanförskap och stötta individer som befinner sig i en situation av utsatthet.

Drop-in för vård och vårdrådgivning:
Torsdagar klockan 13:00 – 16:00.

Adress: Sibeliusgången 6, Akalla.

Så arbetar vi

På vårdförmedlingen arbetar vi för att ge vård och stöd till papperslösa och andra migranter som faller utanför samhällets skyddssystem. På vår mottagning i Stockholm arbetar sjuksköterskor som ger vård och stöd till patienter, vi har också en nationell rådgivningstelefon dit du kan ringa om du har frågor. Vi hjälper till med hänvisning och kontakt in i den ordinarie sjukvården för att du som är papperslös ska få den vård du har rätt till. Vi ordnar regelbundet läkarmottagning för patienter som inte kan få vård inom den offentliga sjukvården.

I denna film berättar Sandra Dolietis, leg. sjuksköterska vid Röda Korsets vårdförmedling i Stockholm, om vilka rättigheter papperslösa har till vård och hur man tolkar begreppet "vård som inte kan anstå":

Se filmen om papperslösas rättigheter till vård (Vimeo)

Utbildning och information

Utöver detta informerar och utbildar vi i frågor som gäller rätt till vård och vi är en kunskapsbas för våra medarbetare och frivilliga som har frågor och som möter behov kopplat till vård för papperslösa och andra migranter.

Information om rätt till vård för papperslösa

Den 1 juli 2013 trädde en lag i kraft som gav papperslösa laglig rätt till viss subventionerad hälso- och sjukvård. Läs om lagen om hälso- och sjukvård till vissa utlänningar som vistas i Sverige utan nödvändiga tillstånd (Sveriges Riksdags hemsida).

Stödmaterial för vårdpersonal

Vi har tagit fram ett kortfattat stödmaterial kring rätten till sjukvård för papperslösa:

I korthet: Lagen ger olika rättigheter för vuxna och barn

Vuxna papperslösa har samma rätt till hälso- och sjukvård som vuxna asylsökande. Detta innefattar vård som inte kan anstå, inklusive tandvård, mödrahälsovård – till exempel graviditetskontroller – preventivmedelsrådgivning, vård vid abort och en hälsoundersökning. Utöver det har landstingen möjlighet att erbjuda vård upp till samma nivå som för bosatta. Vårdpersonal bedömer om vården kan anstå eller inte.

Papperslösa barn som vistas i Sverige ska erbjudas samma vård som bosatta och asylsökande barn, det vill säga subventionerad fullständig hälso- och sjukvård inklusive regelbunden tandvård.

  • Som papperslös betalar du 50 kronor i patientavgift för läkarbesök på vårdcentral.
  • Besök på akutmottagning, eller hos specialistläkare utan remiss från vårdcentral, kostar cirka 400 kronor.
  • Hälsoundersökningen och vård som sker med stöd av smittskyddslagen ska vara avgiftsfri.

Har du frågor om rätt till vård och vad som gäller? Kontakta gärna vår nationella rådgivning på 020-211 000.

Rapporter

Tillgång till vård för personer från Ukraina

Personer från Ukraina som sökt enligt massflyktsförordningen får ett uppehållstillståndskort. På uppehållstillståndskortet framgår att personen omfattas av LMA – lag om mottagande av asylsökande. Med kortet kan personen söka vård på samma vis som asylsökande. Barn skall erbjudas vård på samma vis som för barn med personnummer. 

Läs mer om vård för personer från Ukraina

Vård som inte kan anstå

För dig som är vårdpersonal

Vård som inte kan anstå

Vård som inte kan anstå – frågor och svar

Tyck till om vården på Svenska Röda Korset

Synpunkter, beröm eller klagomål ger oss värdefull information som hjälper oss att förbättra den vård vi ger. Det du tycker vi gör bra vill vi göra mer av och om det finns brister behöver vi rätta till dem. Det du berättar för oss kan hjälpa oss att förbättra för ännu fler än bara dig. Du är därför viktig för oss.

Var kan jag lämna synpunkt eller ett klagomål?

Om du inte är nöjd med den vård eller omsorg du har fått hos oss kan du via nedan formulär lämna dina klagomål och synpunkter. Vi mottager gladeligen även beröm till vår verksamhet eller dina tips på hur vi kan göra bättre. Ditt meddelande registreras och vi ser till att det når rätt person.

Lämna en synpunkt eller klagomål

Du kan även lämna dina klagomål, synpunkter, beröm eller tips muntligen, direkt till den det berör eller med vanlig post. Vi är skyldiga att ta emot klagomål och synpunkter och utvärdera dessa samt vid behov vidta åtgärder för att liknande händelser inte ska kunna hända igen.

Du har rätt att få ett svar från verksamheten inom fyra veckor. Svaret ska förklara vad som har hänt och hur ditt klagomål har hanterats. Enhetschefen ansvarar för att följa upp så att problemet inte uppstår igen.

Om du inte tycker att vi hanterar klagomålet bra, eller om du av andra skäl inte vill prata med verksamheten, kan du i stället kontakta ansvarige kvalitetsutvecklare på Svenska Röda Korset för att framföra ditt klagomål.

Kan jag vara anonym?

Det går bra att vara anonym då du lämnar synpunkter eller klagomål. Då utreder vi händelsen men kan tyvärr inte återkoppla till dig med något svar.

Kan jag få återkoppling på annat språk?

Vi har möjlighet att ta emot dina synpunkter på svenska eller engelska.

Vid akuta situationer

Vid akuta situationer hänvisar vi er att ta kontakt med 112. Detta formulär är avsett för synpunkter och klagomål och ska inte användas för att hantera akuta situationer eller nödfall. 

Anmälan till Patientnämnden och Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

Patientnämnden

Patientnämndens uppgift är att hjälpa dig som patient eller närstående att föra fram dina klagomål och synpunkter och se till att de blir besvarade. Mer information och kontaktuppgifter hittar du på Patientnämnden för din region. Mer information kring Patientnämnden finner du här 

Om du inte är nöjd med vården - 1177

Inspektionen för vård och omsorg (IVO)

Om du inte är nöjd med hanteringen av ditt klagomål eller om du tycker att det finns allvarliga brister i Svenska Röda Korsets vårdverksamhet kan du vända dig till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Mer information och kontaktuppgifter hittar du på IVO:s hemsida.


Läs mer om dina rättigheter här

Synpunkter som rör Svenska Röda Korset som organisation

Observera att formuläret endast är avsett för dig som vill lämna synpunkter och klagomål på den vård som ges vid våra behandlingscenter och vårdenheter. Synpunkter som rör SRK i stort eller andra verksamhetsområden ska inte lämnas här – för dessa, använd följande länk:

Lämna ett klagomål | Röda Korset